SKAKO Concrete case

Ny salgs- og indtrængningsstrategi og en fast køreplan

Udfordring

Hos SKAKO Concrete, der leverer anlæg til betonindustrien, var der brug for at få lavet en salgsstrategi og en konkret plan for, hvordan de kan arbejde med markedsindtrængning i fremtiden. Virksomheden ville også gerne se, om de kunne arbejde med deres nuværende markeder på en anderledes måde. De havde behov for at finde ud af, hvor de skulle prioritere deres salgsindsatser på henholdsvis deres primære og sekundære markeder, og hvad der skal til for at lykkedes endnu mere på deres primære markeder. SKAKO Concrete har ligeledes løbende behov for at starte nye markeder op, og derfor skulle de finde ud af, hvordan de lettest tilgår opgaven i fremtiden, så det bliver gjort systematisk og med så få ressourcer så muligt.

Løsning

Samarbejdet med INDKOM begyndte med en række salgsstrategimøder, hvor INDKOMs partner Claus sammen med dem fik udarbejdet en overordnet plan, som efterfølgende kunne godkendes af bestyrelsen. Med strategien klar blev der gennemført en markedsresearch. Først for at lave en markedsudvælgelse og derefter for at researche på, hvor attraktive de enkelte udvalgte lande var op mod bestemte kriterier.  Bagefter lavede man en fast skabelon for, hvordan prioritering og udvælgelse af lande skal foregå, så de selv kan gøre det i fremtiden uden behov for eksterne konsulenter.

Ud fra denne markedsresearch er der efterfølgende blevet lavet en indtrængningsstrategi til nye primære markeder. Desuden blev der analyseret og udarbejdet en ny salgsorganisation, som skulle understøtte på salgs- og indtræningsstrategi. Der blev defineret specifikke mål og målstyring i den nye organisation.

Resultat

Nu har SKAKO Concrete en klar og veldefineret salgsstrategi med klare tydelige mål og initiativer for de næste tre år. Virksomheden har også en indtrængningsstrategi til nye primære markeder med en skabelon og beskrivelse, som de let selv kan arbejde videre med i fremtiden.

Hvad siger kunden om samarbejdet?

”Vi søgte en professionel samarbejdspartner, som ud fra et fast og skrapt budget kunne styre os hele vejen igennem arbejdet med at få lavet en salgsstrategi og indtrængningsstrategi. Denne opgaver har INDKOM på rigtig fin vis formået at påtage sig, således vi nu står med en rigtig god plan, som nu skal forankres. Det er vi nu i gang med i samarbejde med INDKOM.”
Claus Hansen, Salgsdirektør SKAKO Concrete

Hvad siger konsulenten om samarbejdet?

”Det har været en super spændende proces, hvor vi først blev nødt til at lave en ramme for, hvor vi skulle hen, så bestyrelsen kunne blive committet til retning, form og metode. Alle har været dybt engageret. Salgsstrategien er blevet udfordret og trykprøvet hele vejen igennem, så både ledelse og bestyrelse nu er 100 % enige, hvorfor organisationen nu kan få arbejdsro til at eksekvere.”
Claus Damsgaard, Partner og Konsulent INDKOM Claus Damsgaard, Partner og Konsulent INDKOM

Læs flere cases

Case: Dagligvarehandlen

Case: Dagligvarehandlen

Læs casen om Dagligvarehandlen og bliv klogere på, hvordan arbejdet med en strategi i øjenhøjde kan være med til at gøre en forskel for alle medarbejdere og skabe fælles ejerskab og engagement i en organisation.

Case: Natur-Drogeriet

Case: Natur-Drogeriet

Læs casen om Natur-Drogeriet, der fik hjælp til at udvikle en ny strategi, der satte en fælles retning og skabte engagement blandt medarbejderne.

SinoScan

SinoScan

Læs casen om, hvordan INDKOMs konsulent og partner Niels Sparre hjalp virksomheden SinoScan med at finde deres nye CEO gennem en rekrutteringsproces med tæt dialog og samarbejde.

Start udviklingen af din forretning

Tag en snak med en af vores konsulenter i dag