fbpx Skip to main content

Strategisk årshjul

Få skabt overblik over fremtidens strategiske indsatser. Her får du et værktøj, der kan fungere som din køreplan for virksomhedens udviklingsprojekter.

Strategisk årshjul

Årshjulet er en god mulighed for at skabe et overblik over, hvilke indsatser I som virksomhed skal prioritere i den kommende periode.

Styrken ved det strategi-årshjulet er ikke så meget værktøjet i sig selv, men den proces, som det tvinger dig igennem. Det giver dig en god mulighed for at få lagt alle de mulige projekter, som normalt drukner i drift, på bordet og lave nogle hårde tilvalg og fravalg.

Sådan bruger du værktøjet
Overordnet gælder det om at få kortlagt og prioriteret mulige indsatser og herefter få plottet disse ind i værktøjet, som efterfølgende kan bruges som GPS for jeres arbejde.

1. Kortlæg
Få kortlagt de mest centrale udviklingsopgaver, som din organisation står over for. Det kunne være at få styrket jeres salgsarbejde, få afsøgt mulighed for at gå ind på nye markeder, eller måske at få lagt en plan for investering i den der nye maskine, som I har drømt om så længe.

I denne fase handler det om at få tømt hovedet. Stort og småt. Spørg dig (jer) selv; hvilke centrale projekter, som hidtil er druknet i drift, har I brug for at få handlet på, i løbet af den kommende periode? Dertil skal du overveje, hvilke ressourcer (både tid og penge), de hver især kræver.

2. Prioriter
Ikke alle udviklingsprojekter er født lige. Så næste skridt handler om at få listet opgaverne i en prioriteret rækkefølge, med de tiltag der er af størst vigtighed for organisationen øverst. Vigtigheden skal naturligvis sættes op imod, indsatsens ressourcekrav.

I denne del af øvelsen kan det være særligt værdifuldt at tage relevante ansatte eller eventuelle funktionsledere med på råd. Vær ikke bange for at involvere de mennesker, hvis arbejde påvirkes af de enkelte tiltag. Vær lyttende og åben for andres prioriteringer.

3. Byg
Med den prioriterede liste i hånden er det lige til at få plottet opgaver ind i årshjulet. Du har allerede noteret, hvor lang tid hvert projekt burde lægge beslag på, så nu skal du blot være realistisk om hvor mange indsatser organisationen kan bære i løbet af året, og i hvor høj grad I kan gennemføre flere ad gangen. Min opfordring er at være ekstra kritisk i denne fase, når det kommer til hvor meget I kan komme i mål med, i løbet af 12 måneder.

1. Print
Der dør stadig alt for mange strategier, fordi de primært lever på en tilfældig mellemleders computer. Så uanset, hvor ubehjælpelig grimt dit årshjul er; få printet den ud og lad det fungere som et road map for de ambitioner, du har for jeres organisation i det nye år.

Årshjulet er selvfølgelig ikke et statisk værktøj. Det kan sagtens ændre sig, når først I tager hul på perioden. Men uanset hvad, så starter du med et lidt klarere overblik over, hvad der er vigtigt for jer i det nye år, og hvad der ikke er.

Få viden og indspark i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik