INDLÆG

Artikeløvelsen – Sæt ord på din virksomheds fremtid

Hvordan ser din virksomhed ud om fem år?

Det er ofte et af de spørgsmål, som jeg først stiller nye kunder. Det sætter nemlig gang i refleksionerne. Nogle har enormt svært ved at svare på det og ved ikke, hvordan den ser ud i morgen. Andre er drømmere, der har et hav af tanker og ambitioner om fremtiden.

Men er det ikke fuldstændig lige meget? Det er jo nutiden, der tæller!

Tjoh, det vil nogen måske mene, men i min verden er det et helt centralt spørgsmål for, hvis du har store planer for virksomheden om fem år, så er det altså nu, der skal handles på dem! Ændringer kommer ikke af sig selv, men kræver indsatser.

Derfor åbner spørgsmålet op for en snak om strategi. I INDKOM bruger vi derfor også tit spørgsmålet som en del af det, vi kalder artikeløvelsen. Det er en simpel opgave, hvor drømme og ambitioner om fremtiden gøres konkrete. Vi bruger den som en indledning på strategiarbejdet, hvor det er vigtigt at blive afklaret omkring sine mål. Du kan selv prøve kræfter med artikeløvelsen herunder og bruge den til at udforme grundlaget for din virksomheds strategi og fremtid. 

Artikeløvelsen:

Forud for øvelsen ligger en analyse eller dialog, som eksempelvis en SWOT eller PESTEL. Disse har til formål at åbne deltagernes øjnene for fremtidige muligheder. Skriver vi artiklerne uden en forudgående debat, risikerer vi, at det bliver fremskrivninger af ”gårsdagens” arbejdsopgaver. Herefter er processen simpel:

  1. Lav en individuel avisartikel, der handler om virksomheden om fem år.
  2. Forestil dig, at artiklen er trykt i en landsdækkende avis.
  3. Artiklen skal omhandle den udvikling, virksomheden har gennemgået.
  4. Vi står nu fem år ude i fremtiden og kigger tilbage på, hvad vi har udrettet.

Spørgsmål til inspiration:

  • Hvor bor vi?
  • Hvor mange ansatte er vi?
  • Hvordan er vi organiseret?
  • Hvilke markedsområder har vi udviklet på?
  • Hvad er omsætningen og indtjeningen?
  • Hvilken type kunder (segmenter) er vigtigst for vores forretning og hvorfor?
  • Hvilke typer produkter/ydelser er vores primære og hvorfor?
  • Hvad siger kunderne om os?
  • Hvad har vi brandet os på?
  • Hvilke samarbejdspartnere har vi?
  • Hvilken kultur har vi?
  • Hvordan har vi udviklet os på IT og andre teknologiske områder? Osv.
  • Hvad er det, vi gør anderledes eller bedre end tilsvarende konkurrenter?

Artikeløvelsen bør laves af så mange i virksomheden som muligt, så vi får mest muligt input med. De enkelte medarbejdere, der laver øvelsen, skal selv præsentere deres artikler. Herefter kan de vigtigste punkter fra alle artikler opsummeres og benyttes i det videre strategiarbejde. Det giver et indblik i den fælles forståelse for virksomheden, samt ambitioner og drømme om fremtiden. Derfor er artikeløvelsen også et godt grundlag for at udforme en konkret vision, mission og fælles værdier. Den kan med andre ord godt betale sig.

Læs casen om Rush, der fik udarbejdet vision, mission og værdier

Vil du løbende have gratis inspiration?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.