Den lille Google ordbog: Lær at forstå trafikken til din hjemmeside

Er du også blevet væk i ”Google-junglen”? Har du svært ved at gennemskue de mange tal og målepunkter, som Google fortæller dig om din hjemmeside? Så læs med her, og lær at forstå de vigtigste Google begreber på kun 7 minutter!

9 Google begreber du skal forstå for at kunne optimere din hjemmeside

Jeg oplever, at mange af vores kunder i INDKOM har svært ved at gennemskue Googles mange begreber. De ved ikke, hvad de skal kigge efter, og hvad de mange målepunkter betyder. Det er især en udfordring, hvis de betaler nogle for at lave Google annoncering eller SEO. For hvordan skal man gennemskue om leverandøren gør et godt arbejde, hvis man ikke forstår de mange tal?

Derfor har jeg lavet denne lille Google ordbog, som hurtigt giver dig en forståelse for de Google begreber, som jeg mener er vigtigst, når man arbejder med optimering af hjemmeside trafik.

Google Analytics begreber – Hvad sker der på din siden?

Den første del er tal du kan finde i Google Analytics, som fortæller dig, hvor godt din side klarer sig. Det er relevant at kigge på løbende, for alle som har en hjemmeside.

Begreb

Forklaring

Fortæller dig..

Session

Antallet af gange en besøgende har været aktiv på din side.

..om der overordnet set kommer trafik til din side.

Bruger

Antallet af besøgende, der har haft minimum en session.

..hvor mange personer, der har besøgt din side.

Nye brugere

Antallet af besøgende, der ikke tidligere har haft en session.

..hvor mange personer, der i den valgte periode har besøgt din side for første gang.

Bouncerate

(Afvisningsprocent)

Procentsats af besøgende, der kun ser en side og så forsvinder igen.

..om de besøgende ser din side som relevant. Er bounceraten høj kan det betyde, at folk ikke finder det de havde regnet med. Eksempel: de ledte efter mountainbikes, men du sælger kun damecykler.

Sider pr. session

Det gennemsnitlig antal sider, der bliver vist på en session.

..om de besøgende er engagerede. Ser de på mange sider, er det umiddelbart et tegn på interesse.

Google Ads begreber – Får du noget for dine annoncekroner?

Den anden del er tal du kan finde på Googles annonceplatform, og er kun relevant for dig, som arbejder med betalt annoncering på Google.

Forkortelse

Forklaring

Udregning

Fortæller dig..

CPC

(Cost Per Click)

 

Kaldes også klikpris, da det ganske enkelt er indikatoren på, hvor meget det gennemsnitligt koster, hver gang der klikkes på din annonce.

Antal klik / Annonce omkostninger

..hvad du skal betale for et klik.

CTR

(Click Through Rate)

Viser forholdet mellem antal kliks og antal visninger. Det vil sige, hvor mange der finder din annonce relevant nok til at klikke på den.

Antal klik / Antal visninger

..om dem som søger på Google synes din annonce er relevant, hvilket også får betydning for din klikpris.

ROAS

(Return On Ad Spend)

Viser hvor meget du tjener pr. brugt krone. Det er et meget vigtigt målepunkt, for dig som har en webshop.

Bruger du eksempelvis 1 krone på annoncer, og sælger for 2 kroner. Så har du en ROAS på 200%.

Omsætning / Annonce omkostninger

..om du tjener nok i forhold til dine annonce udgifter. Hvor høj din ROAS bør være kommer an på din dækningsgrad. Som tommelfingerregel kan du dog arbejde med, at den gerne skal ligge over 300%.

CPA

(Cost Per Acquisition)

Har du ikke en webshop, hvor du kan måle salg i kroner og øre, så kan du arbejde med CPA.

Her opsætter du en handling, som du ønsker at måle på. Det kunne eksempelvis være, at kunden tilmelder sig dit nyhedsbrev. Herefter fordeler du annonceomkostningerne pr. handling, og så ved du, hvor meget en nyhedsbrevstilmelding koster dig.

Antal handlinger / Annonce omkostninger

..om du opnår din ønskede handling, og dermed får nok ud af dine annoncer koner.

 

Dit digitale visitkort

I den digitale verden betyder din hjemmeside alt. Det er blevet det moderne visitkort for din virksomhed. Derfor er det også relevant for dig at måle og optimere på den trafik, der kommer til din side. Med denne Google ordbog i hånden er det heldigvis nemt. Så ved du nemlig, hvad du skal kigge efter, næste gang du er ved at fare vild i ”Google-junglen”!

Vil du have mere ud af dine marketingkroner?

Vil du løbende have gratis inspiration?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.