Claus Damsgaard
Stifter og partner
Et onboarding-forløb er afgørende for at sikre en god start for din nye medarbejder. Onboardingprocessen spiller en stor rolle for at tiltrække og skabe tilknytning hos nye medarbejdere, øge produktiviteten og støtte medarbejderens udvikling i den nye rolle. De første dage, uger og endda de første måneder er særligt vigtige for at skabe motivation og tilknytning til arbejdspladsen, så det kan være værdifuldt at investere ekstra tid og opmærksomhed i denne fase.
Hvis onboarding-forløbet ikke lever op til forventningerne, kan det gå til, at medarbejderen begynder at søge nye veje. Derfor er det vigtigt at have en struktureret og klar onboardingproces, der sikrer alt fra introduktion til virksomhedens kultur og arbejdsopgaver, til at medarbejderen får de nødvendige ressourcer og støtte til at trives og lykkes i sin nye rolle.
Hvorfor er et godt onboarding-forløb vigtigt?
Det kan ikke understreges nok, hvor vigtig onboarding-forløbet er. Så derfor får du 4 grunde til hvorfor et god onboarding-forløb er så vigtig.
Medarbejdertilfredshed og engagement
Når din nye medarbejder tiltræder sin stilling, er personen ofte meget motiveret fra starten, og det er vigtigt at opretholde denne motivation. Derfor er det nødvendigt med et effektiv onboarding-forløb, som sikrer, at medarbejderen får et grundigt kendskab til virksomhedens kultur og arbejdsgange, samt trives godt i sin nye rolle.
Øger produktiviteten
Et godt onboarding-forløb sikrer, at den nye medarbejder lærer de nødvendige kompetencer og får den viden, personen har brug for at udføre sit job. Det hjælper med at reducere den tid, det tager for den nye medarbejder at blive helt fortrolig med sine opgaver.
Minimerer fejl og misforståelser
Når en medarbejder får en klar forståelse af sin stilling og de nye arbejdsopgaver, er der mindre risiko for, at der opstår fejl og misforståelser. Det er vigtigt med en klar producere og afklaring af forventninger i den første fase af onboardingen.
Det er dyrt at miste
Hvis din nye medarbejder stoppet kort efter ansættelsen, kan det blive dyrt for virksomheden. Det har derfor stor betydning for din virksomhed, at medarbejderen trives i sin nye rolle og er motiveret. Jo mere betydningsfuld den nye medarbejder føler sig, desto større er chancen for, at personen bliver.
Det gode onboarding-forløb
Et onboarding-forløb ser forskellig ud fra virksomhed til virksomhed. Der findes altså ikke nogen klar opskrift på hvad der gør jeres onboarding til en ren succes. Det kan afhænge af mange faktorer som din virksomhed, branche, funktion og medarbejderen.
Brug den viden, i allerede har om medarbejderen, for at imødekomme personens behov bedst muligt i tiden som ny i virksomheden. Det gode onboarding-forløb har stort fokus på at skabe en følelse af tilknytning for den nye medarbejder. Den tager også hånd om de følelsesmæssige aspekter ved jobstart og -skifte.
Onboarding er ikke kun en introduktion til de nye arbejdsopgaver og virksomhedsbetingelser, men også en proces, der er med til at sikre engagement, motivation og fastholdelse.
5 trin i et onboarding-forløb
Du spørger sikkert: Men hvordan planlægger jeg så et godt onboarding-forløb, der imødekommer den nye medarbejder? Hvad skal der indgå, og hvordan skal det struktureres?
Der er som sagt ingen klar skabelon over, hvordan forløbet skal se ud, men nedenunder er der nogle punkter, som kan være vigtige at overveje, når du skal strikke forløbet sammen.
Husk at sørge for, at forløbet både indeholde aktiviteter, der hjælper medarbejderen med at blive en del af det sociale fællesskab, men også de opgaver og nødvendige værktøjer der skal bruges i arbejdet.
1. Lav en struktureret plan
Sørg for at have lavet en grundig og struktureret plan, der giver et klart overblik over onboarding-forløbet. En klar strategi gør det nemt for dine kollegaer at hjælpe den nye medarbejder godt i gang. Så husk at få delt denne strategi med resten af virksomheden, så alle ved, hvad de skal forvente og hvordan de kan bidrage. Men husk også at del planen med den nye medarbejder, så personen ved hvad der skal ske i forløbet.
2. Pre-boarding
Onboarding-forløbet kan begynde allerede inden den første arbejdsdag, også kendt som pre-boarding. Perioden strækker fra, når medarbejderen skriver underskriver kontrakten, til den første arbejdsdag. Det er afgørende at holde din nye medarbejder motiveret i denne tid, og det er derfor vigtigt at give et godt indtryk – det kan fx være at sende en velkomsthilsen på LinkedIn eller en buket blomster.
3. Buddy-ordning
En buddy-ordning kan være en stor hjælp i onboardingprocessen. Her giver du ansvar til en bestemt medarbejder, der skal sørge for at medarbejderen bliver en del af fællesskabet og får støtte til de nye arbejdsopgaver. En buddy kan hjælpe med de ting som at følge den nye medarbejder ned til frokosten etc. Det er med til at skabe tilhørsforhold og sikrer, at den nye medarbejder har nogen at sparre med.
4. Giv ansvar
Giv din nye medarbejder ansvar for specifikke arbejdsopgaver, så de føler sig vigtige. Men anerkend at det kan virke overvældende med for tunge opgaver til at starte med, så begynd med de mindre og mere overskuelige opgaver. Med tiden kan du skrue op for mængden og kompleksiteten af opgaverne.
5. Evaluer med din medarbejder
Følg op og evaluer løbende med den nye medarbejder. Spørg, hvordan det går i den nye rolle, og om der er noget, de gerne vil ændre ved forløbet. Brug også lejligheden til at få feedback på onboarding-forløbet, så du kan forbedre det til næste gang.
Afslutningsvis er det vigtigt at understrege, at både tid og penge er godt givet ud, når onboarding-forløbet er vellykket, og medarbejderen trives i sin nye rolle.
Vil du vide mere?
Hos INDKOM vil vi gerne hjælpe dig med at få stablet et struktureret onboarding-forløb på benene. Du kan kontakte en af vores konsulenter for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig godt på vej.
Få viden og indspark i din indbakke
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik