INDLÆG

Lav et godt jobopslag uden at spilde din tid

Lav et godt jobopslag uden at spilde din tid

Mange ejerledere kender situationen, hvor de hurtigt skal rekruttere en ny medarbejder. Det kræver et godt og velskrevet jobopslag, der tiltrækker den helt rigtige kandidat. Men det kan være pokkers svært at skrive sådan et, især når man rygende travlt.

Sådan behøver det altså ikke at være. At skrive det gode jobopslag er et håndværk, som du kan lære og øve lige som så meget andet. Med et par gode råd og en klar skabelon, så skal du nok komme i mål med et godt jobopslag, der ikke spilder din og kandidatens tid.

Læs min korte guide herunder, så er du bedre rustet næste gang, du får travlt og skal hive en ny medarbejder ind fra gaden med vindens hast!  

8 gode råd du skal læse, inden du skriver dit jobopslag:

  1. Lav en stillingsbetegnelse: Før du kan lave et jobopslag, skal du vide, hvilken medarbejder du mangler i virksomheden, hvilke opgaver han/hun skal tage hånd om osv.
  2. Husk at sælge: Et stillingsopslag er en reklame, hvor du sælger jobbet og virksomheden til en kandidat, der måske endda allerede er i job.
  3. Skriv skarpt: Undgå lange opslag. Sig det med et ord fremfor ti.
  4. Vær original: Undgå floskler og hyppigt brugte jobopslagsvendinger.
  5. Vær specifik og konkret: Gør det helt tydeligt, hvad kandidaten kan forvente, hvis han/hun søger job hos jer.
  6. Lav en god struktur: Skriv med en logisk opbygning af annoncen med gode underoverskrifter og punktopstilling (se næste del).
  7. Husk praktikken: Hvornår skal kandidaten starte, hvad er ansøgningsfristen, hvor søger han/hun – alt sammen helt essentielle ting, der skal fremgå tydeligt.
  8. Vær grundig: Ret opslaget igennem flere gange og få en kollega til at læse korrektur. Stavefejl og lignende får virksomheden til at fremstå uprofessionel.

7 ting du skal have med i dit jobopslag:

  1. Overskrift: Lav en titel på opslaget, der er både fangende og beskrivende. Den skal være interessant nok til at lokke kandidaten til at læse nærmere.
  2. Underoverskrift: Put lidt flere ord på. De skal supplere overskriften.
  3. Introtekst: Begynd opslaget med kort at beskrive, hvad virksomheden laver, og hvorfor I søger nye folk, samt hvilken kandidat I overordnet står og mangler.
  4. Om arbejdet: Opstil i punktform, hvilke arbejdsopgaver stillingen omfatter.
  5. Om kandidaten: Opstil i punktform, hvilke forventninger der er til kandidaten (eksempelvis: uddannelse, kompetencer, personlighed, erfaring).
  6. Om virksomheden: Beskriv kortfattet virksomhedens historie, formål og eventuelt værdier.
  7. Praktisk: Afslut med alt det praktiske (ansøgningsfrist, ansøgningsmetode, ansættelsesdato, eventuelt løn og goder).

 Hvis du har disse 8 råd i baghovedet, når du skriver og kommer omkring alle 7 ting, så er du rigtig godt på vej til at finde den helt rigtige kandidat til din virksomhed.

Download vores Mini DISC værktøj og anvend det til jobsamtalen

Vil du løbende have gratis inspiration?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.