Claus Damsgaard
Partner og Management konsulent
Partner og Management konsulent
Du har sikkert hørt om den ofte – den famøse værdikæde. Men det er ikke sikkert, at du er helt hjemme i begrebet, eller at du arbejder aktivt med den. I så fald er du blevet klogere, når du har læst dette indlæg.
Jeg vil først lige kridte banen op med en hurtig hvad, hvorfor og hvordan! Hvis du allerede ved en masse om værdikæden, så hop eventuelt til afslutningen. Her giver jeg dig nemlig to konkrete øvelser, med to tilhørende værktøjer, til at komme i gang med at arbejde med din virksomheds værdikæde!
Hvad er værdikæden?
I midten af 80’erne introducerede forretningsøkonomen Michael Porter hans model værdikæden. Selvom begrebet stadig forbindes med Porter, så bruges det i dag i vid udstrækning.
Helt konkret er værdikæden en beskrivelse af alle aktiviteter i en virksomhed, og hvordan de tilsammen skaber værdi. Det vil sige alt fra indkøb til levering af det færdige produkt. Afhængige af størrelsen på virksomheden kan værdikæde være mere eller mindre kompleks. Jo bedre man som virksomhed er til at optimere de enkelte aktiviteter i værdikæden og få dem til at understøtte hinanden effektivt, jo bedre er ens konkurrenceevne. Hermed skaber man nemlig merværdi ikke bare for sin virksomhed, men også for kunden. Heraf navnet ”værdikæden”, da det er værdi, som skabes i alle led i virksomhedens kæde.
Hvorfor skal du arbejde med værdikæden?
At arbejde med værdikæden kan for nogen virke tungt og teoretisk. Men sådan behøver det ikke være. Værdikæden er nemlig god at have i baghovedet, når man arbejder med optimeringer af ens virksomhed. Ved løbende at identificere og vurdere alle aktiviteter i sin organisation kan man finde områder, der skal arbejdes med for at øge den samlede effektivitet og dermed indtjening. Jeg har endnu ikke oplevet, at der var en virksomhed, hvor det ikke gav mening at arbejde med værdikæden. Der er nemlig altid noget, som kan optimeres, og derfor er værdikæden relevant at have i baghovedet.
Hvordan arbejder du med værdikæden?
Arbejdet med værdikæden kan gøres på mange måder. Det kan gøres gennem større analyser og totale gennemgange af virksomheden, hvilket kan skabe store resultater. Men så avanceret behøver det altså ikke at være.
Det handler grundlæggende om at forstå din organisation og de aktiviteter, der udgør den. Her spiller det selvfølgelig ind, hvilken type virksomhed man har, da en produktionsvirksomheds værdikæde eksempelvis vil være mere kompleks end en servicevirksomheds. For at skabe den fælles forståelse for, hvordan ens virksomheds værdikæde ser ud er første skridt at få kortlagt den. Det kan du bruge nedenstående øvelse til.
Øvelse 1: Kortlæg din værdikæden
Jo flere detaljer du får med, jo bedre. Derfor kan det blive en ret omfattende kortlægning. Jeg anbefaler derfor ikke, at du går i gang med A5 notesblokken. I stedet kan du bruge et optegningsværktøj. I INDKOM bruger vi det gratis værktøj på siden www.draw.io – hvilket fungerer glimrende.
Øvelse 2: Optimer din værdikæde
Når du har kortlagt værdikæden og skabt en fælles intern forståelse for, hvad der er vigtigt i virksomheden, så begynder den svære opgave. For nu handler det om at identificere muligheder for optimering. Det er en løbende proces, hvor I overvejer ting som:
Her handler det om at få så mange udfordringer på bordet som muligt. Både de store ting og de små. Det må derfor gerne være lavpraktiske udfordringer. Nogle vil I kunne finde løsninger på omgående, mens andre vil være tidskrævende og noget der løbende adresseres. En oplagt måde at arbejde med de enkelte udfordringer og optimeringsforslag er tavlemøder. Det kan du hente vores gratis værktøj til og læse meget mere om herunder.
Download vores værktøj til arbejdet med tavlemøder
Se et eksempel på, hvordan værdikæden kan bruges til at arbejde med din bundlinje
Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.