EL:CON Case

Klædt på til mødet med kunden

 

Udfordring
Virksomheden EL:CON er en af landets største el-tekniske virksomheder med afdelinger i hele Danmark. For at fastholde deres position i markedet arbejder de hele tiden med udvikling af alle aspekter af deres forretning. Et eksempel på dette er afdelingerne i Grenaa og Hornslet, der havde en ambition om at blive bedre til at indgå i en salgsdialog med kunden.

Løsning
I INDKOM har vi mange års erfaring i salgstræning og kundedialog. Vi blev derfor ansvarlig for et forløb med medarbejdere i de to afdelinger. Formålet var at klæde dem bedre på til at forstå deres kunder. Igennem to halvdagsseminarer blev der trænet mødestruktur, salgsdialog og -argumenter samt sat fokus på, hvilket udbytte EL:CON tilbyder deres kunder. 

Resultat
EL:CON er en servicevirksomhed, der lever af at finde den rigtige løsning til deres kunder. Derfor handlede forløbet bestemt ikke om at gøre deres medarbejdere til ”pistol-sælgere. I stedet blev der i forløbet sat fokus på, hvordan en god salgsdialog  med fokus på kundens ønsker og behov, er en del af god rådgivning og service. Det har gjort medarbejderne mere motiveret i deres salgsdialog og samtidig givet dem de rette værktøjer til at strukturere mødet med kunden.

Hvad siger kunden om samarbejdet?

”Forløbet med INDKOM har gjort vores medarbejdere bedre og mere motiverede "sælgere". Det har hjulpet os med at holde mere strukturerede salgsmøder med fokus på behov og købssignaler. Det har gjort os skarpere på, hvilket udbytte vi leverer til vores kunder og understreget vigtigheden i at skabe tillid og lytte til kunden.”
Erik Haislund Lemming, Servicechef i Hornslet EL:CON

Hvad siger konsulenten om samarbejdet?

”Forløbet var utrolig spændende. For at kunne gøre en forskel i EL:CON var første skridt nemlig at få de involverede medarbejdere til at tage ansvar og sige "ja" til at være en del af en positiv forandring. Heldigvis var samtlige medarbejde hurtige til at se værdien i forløbet. Vi lykkedes derfor med at sætte fokus på "sælgerrollen," og som et udbytte af det er medarbejdere blevet mere opmærksomme på at spørge ind til kundens behov og dermed lave bedre løsninger.”
Jim Poulsen, Partner INDKOM

Læs flere cases

Case: Dagligvarehandlen

Case: Dagligvarehandlen

Læs casen om Dagligvarehandlen og bliv klogere på, hvordan arbejdet med en strategi i øjenhøjde kan være med til at gøre en forskel for alle medarbejdere og skabe fælles ejerskab og engagement i en organisation.

Case: Natur-Drogeriet

Case: Natur-Drogeriet

Læs casen om Natur-Drogeriet, der fik hjælp til at udvikle en ny strategi, der satte en fælles retning og skabte engagement blandt medarbejderne.

SinoScan

SinoScan

Læs casen om, hvordan INDKOMs konsulent og partner Niels Sparre hjalp virksomheden SinoScan med at finde deres nye CEO gennem en rekrutteringsproces med tæt dialog og samarbejde.

Start udviklingen af din forretning

Tag en snak med en af vores konsulenter i dag