Kom i mål med den rette salgsstrategi
Salgsstrategien er jeres køreplan til, hvordan virksomheden skal vækste den kommende periode. Den fortæller, hvilke skarpe målsætninger I har og sætter en klar linje for, hvordan jeres tid og ressourcer skal prioriteres.
Uanset om I er en mindre virksomhed, hvor salgsarbejdet er spredt mellem ejerlederen og udvalgte fagfolk eller om I råder over en etableret salgsorganisation med et dedikeret salgsteam, så har I brug for klare retningslinjer for at sikre at arbejdet er fokuseret omkring jeres salgsmål. Hos INDKOM er vi erfarne i at rådgive omkring udviklingen af en salgsstrategi, der er tilpasset netop jeres organisation og jeres behov.
Sådan arbejder vi med salgsstrategi
Hos INDKOM arbejder vi med salg i virksomheder i alle størrelser. Vi arbejder efter vores egen strategimodel, der tager udgangspunkt i salgsstrategiens fire skridt, som beskrevet neden for. Her lægger vi selvfølgelig vægt på en grundig analyse og en kvalificeret beskrivelse af tilgang, men lige så vigtigt for os er selve forankringen af strategien.
Det betyder, at vi igennem hele arbejdsprocessen har øje for, hvilke systemer, der skal være på plads for at få succes. Vi gennemgår om organisationen har den rette salgskultur og kompetencer, eller om det er nødvendigt med salgstræning. Alt sammen skal dette være med at sikre at ord bliver til handling, og at handling bliver til succes. Det er nøglen til en stærk salgsstrategi.
De overordnede trin i salgsstrategien
- 1. Analyse af eksterne og interne forhold
- 2. Beskrivelse af værditilbud
- 3. Opsætning af mål og KPI'er for fremtidens salg
- 4. Beskrivelse af salgsprocesser og handlingsplaner
1. Analyse af eksterne og interne forhold
Salgsstrategien består af en kortlægning af muligheder og trusler i markedet, værdifulde segmenter, samt virksomhedens konkurrencefordele. Dertil kommer en dybdegående analyse af de enkelte kundesegmenter, som giver en forståelse for, hvad det er for nogle behov og ønsker, vi forsøger at matche.
2. Beskrivelse af værditilbud
Næste skridt er en konkret beskrivelse af virksomhedens værditilbud. Her beskriver man, hvad det er for konkrete produkter og services, man går til markedet med. Dertil kommer en beskrivelse af hvilken gevinst, der skabes for kunden, og hvilke “smerter”, som ydelsen afhjælper.
3. Opsætning af mål og KPI’er for fremtidens salg
Herefter arbejder man på at opsætte realistiske men ambitiøse mål for fremtidens salg. Her bruges SMART-mål til at sikre, de er specifikke, målbare, opnåelige, relevant og tidsafgrænsede. Her skal der tages stilling til på tværs af hvilke segmenter og produkter salgsvækst skal ske. Niveauet sættes ud fra en kombination af salgsledelsens erfaringer fra tidligere og ambitioner for, hvad der skal leveres.
Ud fra de fastsatte mål kan der derefter formuleres KPI’er (Key Performance Indicators). Disse sætter rammen for, hvilke opgaver og målsætninger, der skal opnås, for at de endelige salgsmål kan realiseres.
4. Beskrivelse af salgsprocesser og handlingsplaner
Til sidste skal den strategiske retning og målsætning oversættes til konkrete processer og handlingsplaner. I den sidste sektion af salgsstrategien uddybes det først, hvilke interne processer, der skal følges for at nå i mål. Det handler om processer og procedurer for kontakt til nye kundeemner, opfølgning, men også for samarbejdet mellem marketing- og salgsafdelingen.
Handlingsplanerne giver sælgerne klare overordnede instrukser for, hvordan arbejdet med at skabe salgsresultater for den kommende periode skal udføres. Opgaver skitseres og der uddeles ansvarsområder, sådan at ingen er i tvivl om, hvad der skal ske, når salgsstrategien sættes i søen.
Få hjælp til salgsstrategien
Uanset størrelsen på jeres virksomhed, kan vi hjælpe med at få lavet en salgsstrategi, der skaber resultater.
Få en uforpligtende snak i dag og hør, hvad vi kan gøre for jer.
“Vi søgte en professionel samarbejdspartner, som ud fra et fast og skrapt budget kunne styre os hele vejen igennem arbejdet med at få lavet en salgsstrategi og indtrængningsstrategi. Denne opgaver har INDKOM på rigtig fin vis formået at påtage sig, således vi nu står med en rigtig god plan, som nu skal forankres. Det er vi nu i gang med i samarbejde med INDKOM.”
Claus Hansen, Sales Director SKAKO Concrete
Søgte du blot lidt inspiration?
Hent vores e-bog – Den Vindende Salgsstrategi
Få viden og indspark i din indbakke
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik
FAQ
Hvad er en salgsstrategi?
En salgsstrategi er en strategi for salgsarbejdet. Den kan se ud på mange måder, afhængig af organisation, markedet og lignende. Der er dog fire trin, som danner grundlaget i de fleste strategier: analyse, beskrivelse af værditilbud, opsætning af mål og KPI’er, samt beskrivelse af salgsprocesser og handlingsplaner.
Derudover er der en række støttefunktioner til salgsarbejdet, der også bør tages højde for i salgsstrategien. Det kan være menneskelige elementer som salgskulturen, kompetenceniveauet og hvordan salgsorganisationen er struktureret. Derudover er der en række systemer, som det er vigtigt for salgsledelsen at tage i betragtning i forbindelse med udarbejdelse af en salgsstrategi: Har organisationen styr på de IT-systemer, der skal understøtte salgsorganisationen, er der det rette interface mellem salgs- og marketing afdelingen, og har ledelsen de rette systemer til at sikre fremdrift i arbejdet.
Hvorfor har I brug for en salgsstrategi?
Salgsstrategien er en ramme for den indsats, salgsteamet skal levere for at nå periodens målsætninger. Uden en salgsstrategi arbejder både salgsledelse og sælgere i blinde, og I får ikke den succes, I ønsker.
Er salgsstrategi også for mindre virksomheder?
Hos INDKOM arbejder vi med salgsstrategi i både større og mindre virksomheder. Vi forstår, at forskellige virksomheder har unikke behov og udfordringer, og derfor tilpasser vi vores tilgang, så salgsstrategien er meningsfuld og effektiv for denenkelte virksomhed. Uanset om du leder en lille virksomhed med begrænsede ressourcer eller en stor organisation med et dedikeret salgsteam, arbejder vi tæt sammen med dig for at udvikle en salgsstrategi, der optimerer dine salgsprocesser og hjælper dig med at nå dine mål.
Hvad koster en salgsstrategi?
Et forløb omkring udvikling af en salgsstrategi kan se forskelligt ud afhængig af organisationens størrelse, ambitioner, og hvilke kompetencer I besidder. Du kan læse mere om vores modulbaseret prissætning og du kan kontakte os og få et konkret tilbud udvikling af en salgsstrategi.