fbpx Skip to main content

Få lagt en plan for udvikling af forretningen

Mangler I hjælp til at få lagt en strategiplan for jeres virksomhed? En strategiplan fungerer som den røde tråd fra det daglige arbejde til fremtidige resultater. Det vil være nødvendigt for stort set alle virksomheder at udarbejde en strategiplan for at kunne opnå og realisere ønskede mål.

Hos INDKOM tilbyder vi professionel hjælp til jeres strategiplan, og vi hjælper med at indfri jeres ambitioner. Vores konsulenter har mange års erfaring med at hjælpe virksomheder med at få lavet en solid strategiplan og få den ført ud i livet. Uanset om I står over for en konkret udfordring, eller I har brug for hjælp til noget mere overordnet, er vi altid klar til at tage en uforpligtende snak om jeres forretning. I er velkomne til at kontakte os, hvis I har brug for en samarbejdspartner, der kan bidrage til at få styr på planerne og strategien i jeres virksomhed.

Hvad er en strategiplan?

For at drive en virksomhed i en ønsket retning og opnå virksomhedens mål er det vigtigt at have en plan for, hvordan dette kan realiseres. Helt konkret vil en strategiplan kunne give et overblik over og en retning for, hvor virksomheden skal hen, og hvordan virksomheden kommer derhen. Det er således en fremtidsorienteret plan, der definerer, hvordan I udvikler virksomheden i en bestemt retning.

En strategiplan hjælper virksomheden med at navigere i den omverden, den befinder sig i. Arbejdet med en strategiplan er en omfattende proces, og det kan ofte være uoverskueligt at starte og gennemføre planen. Derfor kan det være fordelagtigt at få hjælp til at få skabt en struktur for processen, så I sikrer jer, at I kommer omkring alle de vigtige elementer, der er en del af at lave en strategiplan, der virker.

Hvorfor skal man lave
en strategiplan?

En strategiplan kan hjælpe jer med at blive opmærksom på de forskellige muligheder, begrænsninger og trusler, som er en realitet for jeres virksomhed. Den kan ligeledes bidrage til at få skabt en rød tråd og få virksomhedens ressourcer rettet mod et fælles mål.

Ofte har virksomhedsledere en tendens til at fokusere på mål, der kan realiseres på den korte bane. Disse mål vil ofte være mere ligetil og overkommelige at tage fat i. Men hvis I vil sikre jer, at jeres virksomhed er konkurrencedygtig i fremtiden, bør I også have en fremadrettet strategiplan og kigge på jeres virksomhed i et længere tidsperspektiv.

Verden er i konstant udvikling, og derfor er det vigtigt, at jeres virksomhed løbende tilpasser sig omverdenen. Forskellige interne og eksterne faktorer kan have stor betydning for virksomhedens eksistens. Nye teknologiske muligheder, ændringer i kundernes præferencer og nye konkurrenter stiller krav til virksomheders evne til at følge med udviklingerne. Hvis I vil sikre jer, at jeres virksomhed udvikler og forbedrer sig, bør I derfor udarbejde en strategiplan.

Hvordan laver man en strategiplan?

Arbejdet med en strategiplan kan inddeles i forskellige skridt. Først og fremmest skal man analysere og fastlægge virksomhedens nuværende situation, hvilket vil bidrage til, at man er i bedre stand til at tage de rette strategiske beslutninger. Herefter vil man have en klar retning og fokus for arbejdet, så organisationen trækker i samme retning. Det sikrer, at man undgår at spilde tid og energi på, at man prioriterer forkert, og at der opstår uklarheder om, hvor man er på vej hen.

Herefter bør man udarbejde en tydelig plan, som er let at forklare og nem at forstå for alle i organisationen. Der er dog forskel på at lave en plan og få den implementeret og forankret i organisationen. Det er altafgørende, at man formår at inddrage medarbejderne og får dem til at føle ejerskab over strategien. Man bør stræbe efter at få skabt en klar rollefordeling og få udnyttet kompetencer og personlige egenskaber med henblik på altid at levere de bedste præstationer. Medarbejderne skal kunne forstå deres rolle og bidrag til de strategiske mål.

Enhver plan vil kræve systematisk opfølgning, hvor man evaluerer arbejdet. Det er vigtigt at være opmærksom på, at arbejdet med strategi er en kontinuerlig proces, som kræver, at der sker en systematisk opfølgning, og at man løbende evaluerer og vurderer indsatsen.

Strategiplaner i øjenhøjde

Virksomheder er forskellige, og det samme er vores tilgang til forskellige samarbejdspartnere. Hos INDKOM arbejder vi i øjenhøjde med vores samarbejdspartnere, og vi tager altid udgangspunkt i den enkelte virksomheds situation, branche og dynamikker. Vores koncept kan forankre udvikling i alle virksomheder uanset branche. Vi hjælper jer med at få skabt en strategiplan, som imødekommer jeres virksomheds konkrete ønsker og målsætninger.

Når vi hos INDKOM arbejder med strategiplaner, er det enten som et projekt eller gennem en årsaftale, hvor vi tilbyder løbende sparring hver måned. I er velkomne til at tage fat i os, så vi på bedste vis kan hjælpe med at finde den rette løsning for jeres virksomhed.

Hent vores e-bog –

Den Gode Strategiproces

Den gode strategiproces strategi strategiplan

Lad os tage en snak om jeres ambitioner

Få viden og indspark i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik