fbpx Skip to main content
Esbjerg Musikhus

Strategi skaber retning for ledelse og medarbejdere i Musikhuset Esbjerg

Læs, hvordan vi har arbejdet med Musikhuset Esbjerg om at udvikle og forankre en ny strategi for organisationen. Dyb medarbejderinvolvering og aktivering af formål, vision og værdier har været afgørende for at udarbejde en strategi for hele huset. Her deler vi, hvordan vi kom helt ind til kernen i organisationen og derigennem skabte ejerskab og forankring

Nøgleresultater:

  • En langsigtet strategi for Musikhuset Esbjerg
  • En strategi med bredt ejerskab
  • Forankring af strategien i driften

En strategi der skal give mere kultur for pengene

Musikhuset Esbjerg ønskede en ny strategi, der skulle sætte en retningen de kommende år. Den skulle definere vejen til succes for husets værditilbud, der bl.a. omfatter afholdelse af koncerter, musicals, konferencer, foredrag osv. Som de fleste kulturinstitutioner er målet for Musikhuset Esbjerg ikke at lave overskud, men at lave mest muligt kultur for pengene. Men også det kræver en strategi, der berammer mål og indsatser .

INDKOM blev valgt til at facilitere processen med at udarbejde den nye strategi og sikre den efterfølgende forankring. Et særligt fokus i dette arbejde var at få inddraget hele huset og få strategien ud at leve i hele organisationen.

Medarbejderinvolvering skal sikre succes

Vi begyndte forløbet med at få klarlagt de grundlæggende problemstillinger og få klarhed over, hvilke data der var adgang til, og påbegynde arbejdet med at indsamle den viden vi manglede. På denne måde fik vi skabt et fælles billede af situationen.

Involvering af medarbejdergruppen var en prioritet fra starten. Derfor igangsatte vi en interviewrunde blandt de ansatte, hvor fokus var på at få italesat styrker og svagheder. Dette gav en dyb forståelse af de aspekter, der skaber både begejstring og frustration og dermed et unik indblik i organisationens kultur og levede værdier.

Et solidt strategihus funderet i værdier

Arbejdet fortsatte i en styregruppe med deltagelse af både ledelse og medarbejdere samt involvering af øvrige nøglepersoner efter behov. Her var formålet at få skærpet Musikhusets centrale ambitioner og udfordringer. Herefter kunne vi begynde på at opdatere værdier og vision og derefter at opsætte strategiske mål.

Output var et kort og fokuseret strategidokument, der sætter tonen for Musikhuset Esbjerg de kommende år. Organisationens formål og værdier danner ”fundament” i strategihuset, mens visionen udgør ”taget”. Imellem disse har vi sammen defineret de vildt vigtige mål for den førstkommende periode, samt beskrevet de aktiviteter som skal sikre de blive realiseret.

Stærk forankring af strategien

Siden udvikling af strategien, har vi arbejdet med Musikhuset omkring forankringen af strategien i det daglige arbejdet. Dette har vi blandt andet gjort gennem en implementering OKR som værktøj til at følge gennemførelsen af de enkelte indsatser.

Strategien er kommet godt fra land. De konkrete målsætninger og aktiviteter, der er forankret i formål og værdier og som er udviklet i tæt samarbejde mellem ledelse og medarbejdergruppen er en vindende opskrift til en strategi, der kommer ud at leve og skabe succes for virksomheden.

”Over de sidste ti år har vores hus udviklet sig betydeligt, hvilket nødvendiggjorde en mere tydelig strategisk retning og klarere kommunikation. I denne forandringsproces fandt vi en pålidelig partner i Niels Sparre og INDKOM.

INDKOM bød ind med en fleksibel tilgang til strategiprocessen, og Niels var undervejs særdeles lydhør over for vores ønsker om justeringer. Det resulterede i et forløb, der mødte vores unikke behov, og som vi følte os trygge i.

Vi mødte en konsulent, der evnede at engagere et bredt spektrum af fagligheder – fra kokke til akademikere – en inkluderende tilgang, som også har stor betydning, når strategien skal forankres i organisationen. Niels formåede at både guide og udfordre os på en konstruktiv facon, hvilket motiverede os til at udforske et bredt mulighedsrum. Vi tror på, at alt dette ledte os til et bedre resultat.”

Trine Navntoft, COO, Musikhuset Esbjerg

”Min kollega Poul David Videbæk og jeg har nydt samarbejdet med de fantastiske mennesker i Musikhuset Esbjerg. Vi oplevede en stor åbenhed og passion – og en lyst til at arbejde med at udarbejde en strategi med en klar retning. Vi glæder os til at følge udviklingen – og det altid en fornøjelse at komme i huset.”

Niels Sparre, Partner, INDKOM

Lad os tage en snak om jeres ambitioner