7 trin til at blive en bedre leder gennem effektiv uddelegering

Ledelse handler om at gøre sine medarbejdere i stand til at skabe resultater, ikke om at gøre alting selv. Den gode leder formår derfor at uddelegere opgaver til andre, og gøre dem i stand til at opnå et succesfuldt resultat.

Især i mindre virksomheder kan dette være en udfordring. Her har ejerlederen ofte travlt, og derfor svært ved at ligge ansvaret fra sig. Som resultat heraf bliver han ofte flaskehals og bremser alt udvikling.

Kan du nikke genkendende til det?

Så er denne guide lige noget for dig. Ved hjælp af 7 simple trin gør den det nemt for dig at blive bedre til at uddelegere, og dermed få mere ud af dine dygtige medarbejdere. 

  1. Trin: Afklar!

Start med at finde ud af, hvad du vil uddelegere og til hvem. Det er vigtigt, at uddelegering ikke forveksles med at slippe af med det arbejde, man ikke selv gider eller har tid til at tage sig af.

  1. Trin: Identificer!

Find den rette at uddelegere til. Hvem er den mest passende person?  Her bør det være opgavens karakter og medarbejderens kompetencer, der bestemmer.

  1. Trin: Tildeling!

Giv medarbejderen den fornødne beslutningskompetence. Fortæl, hvilken bemyndigelse medarbejderen har i forhold til den uddelegerede opgave. Forklar, hvilke beslutninger vedkommende kan træffe uden din godkendelse, og hvilke beslutninger du skal godkende. Vær så konkret som overhovedet muligt.

  1. Trin: Præcisér!

Præcisér målet, og sæt en deadline. En af de typiske faldgruber ved uddelegering er, at medarbejder og leder ikke har den samme forståelse af målet med opgaven, og det kan være svært at opnå. Sæt derfor en deadline samt konkrete målbare tal op for medarbejderen.

  1. Trin: Forventning!

Beskriv de resultater, du forventer, men ikke metoden. Du skal undgå at blande dig i måden, opgaven løses på. Alle har forskellige måder at udføre en opgave på, og resultatet er ofte vigtigere end fremgangsmåden. Når du lader medarbejderne bruge deres egne metoder til at løse opgaven, vil de være mere produktive, kreative og tage mere ejerskab.

  1. Trin: Opfølgning!

Spørg løbende, hvordan det står til. Du skal løbende have feedback fra medarbejderne for at sikre, at de har den nødvendige information til at udføre opgaven. Det kan dog give problemer og skabe misforståelser, hvis du blander dig for meget.

  1. Trin: Giv feedback!

Evaluer forløbet med medarbejderen, når opgaven er afsluttet. Hvad gik godt, og hvad kan gøres bedre næste gang? Diskutér resultatet, og giv ros, hvis opgaven er veludført.

Så er der ikke længere nogen undskyldning for at gøre alting selv!

Brug de 7 trin i din daglige ledelse og få uddelegeret ansvar og arbejdsopgaver. Gør det muligt for dine medarbejdere at skabe resultater, og få samtidig mere tid i din arbejdsdag. Du vil hurtigt opleve, at medarbejderen bliver mere motiveret og vokser med opgaven!

Vil du have overblik over ansvars- og arbejdsopgaverne i din virksomhed?

Vil du løbende have gratis inspiration?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.