Claus Damsgaard
Partner og Management konsulent
Partner og Management konsulent
Arbejder du med direkte B2B salg?
Så ved du, hvor vigtigt det er at have en tæt dialog og få skabt en relation med din kunde. Men sælger du et kompleks produkt og har med større virksomheder at gøre, så kan det være en jungle at finde rundt i, hvem du skal have fat i. Ofte skal du endda ikke kun tale med en person.
Find frem til beslutningsenheden
Et godt udgangspunkt for at få succes med dit B2B salg er derfor at identificere ”beslutningsenheden” i den potentielle kundes virksomhed. Lige så snart du sælger mere komplekse produkter end bare en kuglepen eller kaffekop, så vil du nemlig opleve at flere forskellige aktører er involveret i købsprocessen – og disse vil have vidt forskellige købsmotiver. Overordnet set kan der være op til seks typer aktører, der har indflydelse på en købsbeslutning:
Sørg for at lave dit forarbejde
Inden du kommer for godt i gang med dit salgsarbejde, bør du derfor overveje, hvilke aktører du har med at gøre. Ikke alle aktører indgår i alle købsprocesser, og en aktør kan sagtens have flere roller. Men det er en god ide at tænke alle typer igennem, så du har en formodning om, hvilken beslutningskraft og købsmotiv den enkelte kontaktperson, som du taler med har. Det giver dig en fordel i salgsdialogen og højner sandsynligheden for, at du kommer hjem med et salg.
Så brug de seks aktørtyper og kom så ud på den store salgs-landevej med dig!
Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.