fbpx Skip to main content

Beslutningsenheden

Claus Damsgaard

Stifter og partner

Arbejder du med direkte B2B salg?

Så ved du, hvor vigtigt det er at have en tæt dialog og få skabt en relation med din kunde. Men sælger du et kompleks produkt og har med større virksomheder at gøre, så kan det være en jungle at finde rundt i, hvem du skal have fat i. Ofte skal du endda ikke kun tale med en person.

Find frem til beslutningsenheden

Et godt udgangspunkt for at få succes med dit B2B salg er derfor at identificere ”beslutningsenheden” i den potentielle kundes virksomhed. Lige så snart du sælger mere komplekse produkter end bare en kuglepen eller kaffekop, så vil du nemlig opleve at flere forskellige aktører er involveret i købsprocessen – og disse vil have vidt forskellige købsmotiver. Overordnet set kan der være op til seks typer aktører, der har indflydelse på en købsbeslutning:

  1. Gatekeeper: Personen der administrerer kontakten til eksterne sælgere og screener muligheder i markedet. Eksempelvis en receptionist.
  2. Igangsætter: Personen der har identificeret problemet og har sat gang i købsprocessen. Eksempelvis en mellemleder der har fået klager fra medarbejderen.
  3. Influencer: En person der har mulighed for at påvirke samt rådgive beslutningstageren. Eksempelvis en ekstern konsulent, en person fra netværket eller en betroet medarbejder.
  4. Beslutningstager: Personen der tager den endelige beslutning omkring valg af løsning. Eksempelvis direktøren.
  5. Køber: Personen der foretager det endelige køb på baggrund af beslutningstagerens valg. Eksempelvis indkøbschefen.
  6. Bruger: Personen der rent faktisk benytter det købte produkt i sidste ende. Eksempelvis en produktionsmedarbejder, der står ved en købt maskine.

Sørg for at lave dit forarbejde

Inden du kommer for godt i gang med dit salgsarbejde, bør du derfor overveje, hvilke aktører du har med at gøre. Ikke alle aktører indgår i alle købsprocesser, og en aktør kan sagtens have flere roller. Men det er en god ide at tænke alle typer igennem, så du har en formodning om, hvilken beslutningskraft og købsmotiv den enkelte kontaktperson, som du taler med har. Det giver dig en fordel i salgsdialogen og højner sandsynligheden for, at du kommer hjem med et salg.

Så brug de seks aktørtyper og kom så ud på den store salgs-landevej med dig!

Få viden og indspark i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik