Claus Damsgaard
Stifter og partner
Om du vil det eller ej, så er du som virksomhedsejer dybt afhængig af din bank. Så hvorfor ikke investere lidt tid i at være på god fod med din bankrådgiver? Det kan gøre mange ting lettere. Eksempelvis når der opstår behov for en ny investering, der kræver, at kassekreditten igen får et lille løft.
Det handler om fælles forståelse
Et godt forhold til banken handler i bund og grund handler om fælles forståelse. Hvis din bankrådgiver ikke kender din virksomhed og forstår dine ambitioner for fremtiden, så vil han helt sikkert fremstå mere kritisk. Du kan ikke forvente, at din bankrådgiver forstår hele din forretning, så derfor er det dit ansvar at skabe en fælles forståelse, så banken altid er med om bord.
Vær velforberedt og velovervejet!
Det bedste, du kan gøre for at skabe et bedre forhold til din bank, er at sætte dem ind i tingene. Vær derfor velforberedt, når du skal i dialog med din bankrådgiver. Sørg for at imødekomme alle spørgsmål og gør dig nogle overvejelser på forhånd. Nedenfor giver jeg eksempler på to overordnede spørgsmål du skal kunne svare på. Så er du altid forberedt til mødet med banken.
- Hvordan ser virksomheden ud i dag?
Du skal kunne give status på den nuværende forretning. Forbered dig derfor på at kunne svare på følgende:
- Hvad gør virksomheden værd at satse på?
- Hvor tjener du penge, og hvor bruger du penge?
- Kan du betale dine regninger, kan du investere?
- Hvilke af din virksomheds styrker kan ikke ses i dine tal?
- Hvordan ser virksomheden ud i morgen?
Du skal have en klar plan for din virksomheds fremtid. Forbered dig derfor på at kunne fortælle banken om følgende:
- Hvad er dine fremtidsplaner?
- Hvad er dine delmål?
- Vil du investere i virksomheden?
- Skal du låne penge i en nær fremtid?
- Har du et budget, og hvordan bruger du det aktivt?
- Kan du få bedre lånevilkår – måske allerede i dag?
- Banken måler og vejer virksomheden – hvilke parametre skal der fokus på?
Hvis du har styr på de fleste af ovenstående spørgsmål, så har du også styr på forholdet til din bank. Husk på, at din bank er en forretningsforbindelse, der skal plejes lige som alle andre, og ikke en fjende, der skal besejres. Der er masser af god sparring at hente hos din bankrådgiver, hvis du giver ham/hende mulighed for at forstå din forretning.
Få viden og indspark i din indbakke
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik