Klaus Kæstel
Management konsulent
Om du vil det eller ej, så er du som virksomhedsejer dybt afhængig af din bank. Så hvorfor ikke investere lidt tid i at være på god fod med din bankrådgiver? Det kan gøre mange ting lettere. Eksempelvis når der opstår behov for en ny investering, der kræver, at kassekreditten igen får et lille løft.
Det handler om fælles forståelse
Et godt forhold til banken handler i bund og grund handler om fælles forståelse. Hvis din bankrådgiver ikke kender din virksomhed og forstår dine ambitioner for fremtiden, så vil han helt sikkert fremstå mere kritisk. Du kan ikke forvente, at din bankrådgiver forstår hele din forretning, så derfor er det dit ansvar at skabe en fælles forståelse, så banken altid er med om bord.
Vær velforberedt og velovervejet!
Det bedste, du kan gøre for at skabe et bedre forhold til din bank, er at sætte dem ind i tingene. Vær derfor velforberedt, når du skal i dialog med din bankrådgiver. Sørg for at imødekomme alle spørgsmål og gør dig nogle overvejelser på forhånd. Nedenfor giver jeg eksempler på to overordnede spørgsmål du skal kunne svare på. Så er du altid forberedt til mødet med banken.
Du skal kunne give status på den nuværende forretning. Forbered dig derfor på at kunne svare på følgende:
Du skal have en klar plan for din virksomheds fremtid. Forbered dig derfor på at kunne fortælle banken om følgende:
Hvis du har styr på de fleste af ovenstående spørgsmål, så har du også styr på forholdet til din bank. Husk på, at din bank er en forretningsforbindelse, der skal plejes lige som alle andre, og ikke en fjende, der skal besejres. Der er masser af god sparring at hente hos din bankrådgiver, hvis du giver ham/hende mulighed for at forstå din forretning.
Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.