Claus Damsgaard
Stifter og partner
Du kender det sikkert. Du har opbygget en god og solid virksomhed. Udgangspunktet er måske dit fag, din ide eller noget helt tredje. Der er tryk på, og I har travlt med hverdagens drift. I en stille time overvejer du din virksomheds fremtid. Griber I opgaverne rigtigt an, og hvad skal der ske med hele herligheden, når du engang ikke længere skal være en del af virksomhedens hverdag? Men hverdagens travlhed afholder dig fra at tage hul på de strategiske overvejelser, der er afgørende nødvendige i den sammenhæng.
Børsen satte for noget tid siden fokus på, at ejerlederne skal på skolebænken. Anledningen var det nye ”Center for Ejerledede Virksomheder” på CBS. Et projekt der støttes af Industriens Fond med 23 mio. kr.
Børsens journalist Jonatan Rying Larsen fremhæver blandt andet, at 750.000 danskere arbejder i familieejede virksomheder og står for godt halvdelen af landets omsætning. 23.000 familieejede virksomheder skal igennem et generationsskifte, men mere end halvdelen har endnu ikke gjort sig tanker om det.
Hvorfor det?
I mange sammenhænge skyldes det, at ejerlederen ikke er nået til det punkt, hvor vedkommende kan se sig selv som pensionist. I andre sammenhænge er der ikke en nærliggende arvtager til virksomheden.
Så er der de mange virksomheder, som ganske enkelt ikke har tid til at tænke over det. Disse har ofte heller ikke strategier for virksomhedens mål, visioner og missioner. Og mange af disse er styret af virksomhedens ydre omstændigheder frem for en intern udstukket kurs.
Hvis du er ejerleder og læser dette, så vil jeg opfordre dig til at stille dig selv følgende spørgsmål:
- Har jeg en klar strategi for min virksomhed?
- Hvem skal overtage efter mig?
- Hvordan skal den proces tilrettelægges?
- Hvad sker der med virksomheden, hvis jeg falder bort i morgen?
Hvis du ikke har klare svar på ovenstående, så kan det være en rigtig god ide at sætte tid af til at arbejde med disse emner. Første skridt kan være at kontakte os og få en kop kaffe. Så kan vi sammen finde gode svar på de fire meget vigtige spørgsmål for din virksomhed.
Få viden og indspark i din indbakke
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik