fbpx Skip to main content

Gode råd og tips til at få mere ud af LinkedIn

Claus Damsgaard

Stifter og partner

LinkedIn – det sociale medie, der deler vandene mere end Moses. Nogle elsker det, og andre elsker at hade det. Hvis du er blandt de sidstnævnte, så ruller du nok allerede med øjnene og tænker noget i retningen af, ”det er kun et sted for jobsøgende og folk med for meget tid,” men der tager du fejl!

LinkedIn er på ingen måde perfekt. Det er udfordret på både brugervenlighed, brugerengagement og annonceringsplatformen. Kort sagt halter det på mange måder efter sin ”kollega” Facebook, der buldrer afsted mod det totale verdensherredømme. Det på trods er LinkedIn alligevel det stærkeste netværksredskab, du kan finde. Især hvis du er en B2B virksomhed. Det kan åbne et hav af døre for din virksomhed og finde interessante leads, ja sågar lukke salg. Men det kræver, at du kan finde ud af at udnytte de muligheder, LinkedIn giver dig, og at du bruger platformen dagligt.

Derfor har jeg samlet en række råd og tips, som gør det nemmere for dig som ejerleder at få mere ud af din LinkedIn profil. Alt begyndelse er som bekendt svær, så derfor er dette en simpel guide, som du kan komme godt i gang med uden at være ekspert.

3 ting du skal huske, når du er på LinkedIn:

  1. Gør det personligt!
    1. Brug din egen “tone-of-voice”.
    2. Giv noget af dig selv, så du er menneskelig og ikke altid bare sælgende.
  2. Vær varieret!
    1. Find en balance imellem at like, dele og kommentere.
    2. Find en balance i indholdet, så alt ikke kun handler om din virksomhed.
  3. Tænk på værdien for modtageren!
    1. Lav opslag og delinger, som skaber værdi for dit netværk.
    2. Sæt dig i modtagerens sted – er det overhovedet relevant for andre end dig og måske dine kollegaer?
    3. Giv noget fagligt eller personligt til dit netværk.

5 ting du som minimum kan gøre på LinkedIn:

  1. Promover kunderne!
    1. Følg dine kunder på LinkedIn.
    2. Like, del og kommenter deres indhold.
    3. Fortæl de gode kundehistorier videre.
  2. Promover din virksomhed!
    1. Like, del og kommenter indhold fra din virksomheds side.
    2. Like, del og kommenter kollegaers indhold.
  3. Involver dig i indhold!
    1. Skriv korte historier, der er interessante for dit netværk.
    2. Del dine tanker, tips og gode råd.
  4. Engager dig i dit netværk!
    1. Ros bekendte.
    2. “@-Tag” bekendte i ting, der er relevante for dem.
    3. Involver dit netværk – spørg om råd, ideer, inspiration og lign.
  5. Dokumenter dit arbejdsliv!
    1. Tag billeder af møder og opgaver.
    2. Lav oplæg om spændende ting, der sker i dit arbejdsliv.

5 Gode vaner til at kommer godt i gang med LinkedIn:

  1. Brug minimum 30 minutter på LinkedIn om dagen.
    1. Du kan altid finde 30 minutter i løbet af dagen, så brug dem!
  2. Tilføj minimum fem nye forbindelser i ugen.
    1. Udvid stille og roligt dit netværk.
    2. LinkedIn er god til at komme med relevante forslag, så sørg for at tilføje de forslag du får.
  3. Like minimum et opslag hver dag.
    1. Find noget, du synes er relevant og anerkend det.
  4. Kommenter minimum et opslag hver dag.
    1. Ros en kollega eller bekendt.
    2. Eller giv evt. din mening til kende.
  5. Del eller lav et opslag en gang i ugen.
    1. I løbet af en arbejdsuge er der altid minimum en relevant ting at dele.
    2. Del et billede fra din arbejdsdag.
    3. Eller del et opslag, hvor du giver dit input til kende (det kan evt. være fra din virksomhedsside).

Med de her tips og tricks i baghovedet er det bare med at komme i gang. Før du har gjort en reel indsats, ved du ikke, hvad potentialet er for dig på LinkedIn. Så afskriv det ikke som et effektivt netværks- og salgsværktøj, før du har testet ovenstående af!

Få viden og indspark i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik