Gode råd til din rekruttering
Vi har samlet en række gode råd, rettet mod ejerledere, der har brug for indspark til, hvordan de styrker der arbejde med at rekruttere nye medarbejdere.
Et godt jobopslag er afgørende for, at du får kontakt med den rette kandidat, når virksomheden skal ansætte.
Vi oplever både kandidater, der kan have det svært med at finde det rigtige job, og virksomheder, som kæmper om at finde den rette kandidat. Hvorfor er det så svært, og hvad gør man for at tiltrække sig opmærksomhed fra potentielle kandidater i et felt med mange andre muligheder?
I denne guide får du gode råd til, hvordan du retter dit jobopslag mod kandidaterne, så de søger stillingen hos jer.
Her kan du læse, hvad du - som virksomhedsejer, ansættende leder, HR-medarbejder eller rekrutteringskonsulent – kan gøre for at fange de relevante ansøgeres opmærksomhed og tiltrække dem til netop din arbejdsplads.
Nedenfor går vi i dybden med de enkelte dele af jobopslaget. Du får også en liste med de øvrige elementer, som er vigtige at få med i jobopslaget.
Når du skal i gang med at skrive jobopslaget, så husk, at spørge dig selv om:
Med disse sætninger i baghovedet får du mere fokus på at skrive jobopslaget ud fra modtagerens perspektiv, så det bliver interessant for kandidaten, og du dermed får flere relevante ansøgere i feltet. Det skal være sådan, at kandidaten kan se sig selv i jobbet – de skal kunne mærke det.
Det er nemlig vigtigt at huske, at det ikke kun er jer, som er på udkig efter en ny medarbejder. Kandidaten er også på udkig efter en ny, god arbejdsplads. Der skal skabes det helt rette match fra begge sider.
Det er vigtigt at komme omkring indholdet i stillingen og herunder ansvarsområder, så kandidaten ved, hvad man går ind til. En punktopstilling kan give mening, men giv kandidaten noget konkret at forholde sig til og overveje, så det ikke bare bliver den kedelige opremsning.
Hvis muligt, så lav en procentvis fordeling af tid ved opgaverne eller beskrivelse af de primære og sekundære opgaver.
Brug tid på at fortælle, hvorfor disse opgaver er spændende og hvilken betydning det har for virksomheden, så kandidaten allerede her kan læse, hvorfor denne stilling giver mening.
Det nytter ikke at pynte på arbejdsopgaverne eller de virkelig spændende projekter, som måske bliver sat i søen engang om 5 år. For lever jobbet ikke op til kandidatens forventninger, så skal man meget hurtigt i gang med en ny rekruttering.
Det kan også være en god idé at indsætte en kommentar fra en kommende kollega, som fortæller om arbejdsopgaverne eller samarbejdet internt i teamet. Så kan kandidaterne lettere se, hvad de vælger til hos jer som arbejdsplads.
Er du på nuværende tidspunkt ikke helt klar på rammen for stillingen, kan du bruge vores skabelon til stillingsbeskrivelsen.
Det kan være en god ide at vente med overskriften til du har beskrevet jobbets indhold. Så er du klar til at skrive en overskrift, der både fanger kandidaternes opmærksomhed og samtidig kommunikerer jobbets indhold.
Kandidaterne læser mange overskrifter, når de scroller igennem jobportaler og LinkedIn, så her er det vigtigt, at jeres virksomhed skiller sig ud. Overskriften skal få kandidaten til at stoppe op og klikke ind på jobopslaget.
I stedet for de klassiske overskrifter som ”Maskinmester søges til XX”, prøv at lege med ordene, så overskriften fanger modtageren og samtidig fortæller om lidt mere om jobbet. Du kan f.eks. prøve med ”Dygtig formidler søges til kommunikationsafdeling med fokus på klimadagsordenen” eller ”Driftsleder med fokus på trivsel og resultater spildevandsafdeling ved byens forsyning”.
Efter overskriften kan du med fordel tilføje en teaser, der kan opbygge interessen hos kandidaten og kort sætte ord på, hvad stillingen i sin helhed indeholder.
Der skal selvfølgelig være en beskrivelse af den kandidat, der søges, men det er vigtigt at huske, at man ikke skal skrive en bestillingsliste og kun forvente kandidater, som matcher det hele. Tænk på det som en ønskeseddel, og vær gerne tydelig, hvis der er ufravigelige krav til kandidaten ift. at kunne bestride jobbet, og vær samtidig tydelig, når en kompetence er et plus eller en bonus.
Undersøgelser viser, at kvinder generelt kun søger job, hvor de ved, at de kan løse tæt på alle opgaver og/eller besidder alle de beskrevne kompetencer, mens mænd har en større tendens til at søge næsten alle job, hvor de kan bare lidt af det, der forventes. Det er derfor værd at overveje, hvor mange krav eller ønsker til kandidaten, som skrives ind i jobopslaget.
Når de personlige kompetencer, som den nye medarbejder gerne skal besidde, beskrives, så er det en god idé også at overveje brugen af ord, da der er forskel på hvilke ord, der tiltrækker mænd og hvilke ord der tiltrækker kvinder, dette viser flere undersøgelser. Brug kønsneutrale ord, så kommer der flere ansøgere.
Husk også, at det er vigtigt at være konkret, så der ikke bare fyldes ind med en masse enkelte ord f.eks., nysgerrig, fleksibel og udadvendt. Brug i stedet formuleringer, som fortæller, hvornår eller hvorfor en personlig kompetence er relavant i jobbet.
Og hvorfor skal man vælge netop jer, som den næste virksomhed, hvor man skal bruge de næste (mange) år hver dag?
De spørgsmål skal du og jeres virksomhed stille jer selv – og gerne også medarbejdere. Hvorfor bliver medarbejdere hos jer? Er der noget, de mangler?
Dette punkt handler bl.a. om employer branding, men det handler ikke kun om at gøre sig attraktiv overfor potentielle medarbejdere, men i lige så høj grad om at sikre tilknytning og udvikling af eksisterende medarbejdere, som fungerer som ambassadører, når det gælder tiltrækning af arbejdskraft.
Det er vigtigt at få sat ord på, hvorfor jeres virksomhed er en god arbejdsplads – og en frugtordning og ”gode udviklingsmuligheder” er ikke nok.
I jobopslaget skal kulturen og arbejdsmiljøet beskrives, og brug gerne elementer af storytelling, så kandidaterne kan mærke jeres virksomhed, og at der er mere end bare en sommerfest og julefrokost.
Følgende kan f.eks. komme med:
Man kan også komme omkring udviklingsmulighederne, hvis man kan være mere specifik end bare dét. Hvilken type kurser eller uddannelse tilbydes internt eller eksternt for jeres kommende medarbejder eller hvilke ansvarsområder der på sigt kan tilføjes til jobbeskrivelsen?
Hvis det er svært at skrive noget andet end det klassiske, så kunne det være tid til at overveje, hvad det egentlig er, jeres virksomhed kan tilbyde medarbejdere og dermed også om det kan tiltrække de gode kandidater.
Der skal være en god beskrivelse af virksomheden – ikke for lang og heller ikke for kort – men en beskrivelse med en tilpas mængde information. Undgå de lange beskrivelser af organisationens opdeling, det er viden, som deles til en samtale eller kandidaterne kan læse om den på hjemmesiden – som I også skal henvise til her.
Dette kan f.eks. finde vej til jobopslaget:
Husk at notere eventuelle rejsedage eller atypiske arbejdstider i jobopslaget, hvis dette indgår i stillingen, så kandidaten er helt klar på det, inden den søges.
Hvad kan kandidaten forvente af vilkår i denne stilling? Noter information om pension, lønvilkår, forsikringer, personalegoder mv.
Der er også praktiske oplysninger, som er vigtige at få med:
Vi har samlet en række gode råd, rettet mod ejerledere, der har brug for indspark til, hvordan de styrker der arbejde med at rekruttere nye medarbejdere.