Skip to main content

Sådan gør du din virksomhed klar til salg

Claus Damsgaard

Stifter og partner

Du står over for et virksomhedssalg, og det er ikke bare noget der sker fra den ene dag til den anden. Selvom du nok ønsker det, er virkeligheden en anden. Det er en kompleks proces, der kræver lang forberedelse og tålmodighed.
Dog kan salget blive en god oplevelse for dig, hvis du tidligt i processen får sat strøm til relevante og betydningsfulde tiltag. En salgsmodning af din virksomhed, selv inden du er besluttet på at sælge, er en rigtig god idé for at tiltrække den helt rigtige køber for dig og din virksomhed, når tiden er inde.
Salget af din virksomhed kan se ud på mange forskellige måder. Det er uanset hvem du sælger til, om det er ét familiemedlem eller en betroet medarbejder, så er det netop vigtigt at salgsmodne din virksomhed, så du er sikker på at salget bliver en god oplevelse for begge parter.

Kom i gang i god tid, når du skal salgsmodne virksomheden

Vær ude i god tid! Men ved at begynde tidligt med planlægningen af salget, har du også bedre tid til at finpudse din forretning for at gøre den mest mulig attraktiv.

Der er rigtig mange detaljer, der skal være styr på i forbindelse med et virksomhedssalg, og det er ikke altid de mest spændende opgaver. Derfor giver du dig selv en gave ved at starte tidligst som muligt. Overvej også om du skal søge sparring fra en advokat, revisor eller virksomhedskonsulent, som kan guide dig på områder, hvor du føler dig på dybt vand.

Selvom det nogle gange kan være nødvendigt at træffe en hurtig beslutning, er det allervigtigste, at du planlægger salget af din virksomhed grundigt, så du står tilbage med en god følelse.

Sæt dig i købers sted

Uanset hvem den potentielle køber er, er det vigtigt, at du også forstår personens tanker og overvejelser bag købet. Prøv at sætte dig i køberens sted og stil dig selv spørgsmålet: ”Hvad vil jeg kigge efter når jeg skal købe en virksomhed?”. Det er også et meget bredt spørgsmål, men du kan bryde det ned i specifikke områder, som fx økonomi, organisation, relationer til kunder, produktsortiment osv.

For at gøre dig endnu klogere på din forretning, kan du overveje at lave en SWOT-analyse af din virksomhed for at dykke dybere ned i din virksomheds styrker og svagheder. Det gør at du kan identificere potentielle muligheder og trusler, hvilket kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor i din forretning der er behov for optimering inden salget.

Gør din virksomhed salgsklar med en makeover

En del af at tiltrække købere handler om at vise, at du har opbygget en attraktiv virksomhed. Som ejer bør du stræbe efter at sælge en virksomhed, der er i sin bedste form, for ingen har interesse i at smide mange penge efter en ’rodet’ forretning.

Der er flere områder du kan kigge ind i og forbedre, fx dit regnskab, salgstal, digitalisering, hvordan din organisation er struktureret, samt din forretningsstrategi.

Nedenfor har vi lavet en liste med initiativer, du kan investere i, således du viser udadtil at virksomheden er værdifuld:

Skal dit team styrkes?

Skab et klart overblik dine medarbejderes kompetencer. Undersøg om dine medarbejdere kan det samme, eller om der mangler nogle færdigheder. Det kan være, det bliver nødvendigt med ændringer i dit team.

Hvordan ser økonomien ud?

Hvis en køber skal finde din virksomhed attraktiv, er det vigtigt at den er sund og gennemskuelig udadtil. Udarbejd et overblik, der viser økonomiske aktiviteter i virksomheden. Gå i dybden med, hvor mange ressourcer der anvendes på forskellige områder som din medarbejdergruppe, produkter, markedsføring osv.

Hvordan er din markedsposition?

Kig på din virksomheds position på markedet sammenlignet dine konkurrenter. Har du mulighed for at forbedre din position på markedet, og hvilke initiativer skal der til? Tiltag kunne være ift. fjernelse eller tilføjelse af produkter fra din portefølje, ny markedsføring eller ændring af servicetilbud.

Igen, kan disse initiativer godt tage lang tid. Så jo før du går i gang med at give din virksomhed en makeover, jo bedre.

Men glem ikke, at få fremhævet alle de interessante ting i din virksomhed. Det kan fx være gennem undersøgelser der viser jeres kundetilfredshed, eller en trivselsundersøgelse blandt din medarbejdergruppe.

Læg alle kortene på bordet

Med ærlighed kommer man længst. Det har man tit hørt gennem livet, og det kommer du også til at høre her. For ærlighed spiller en rolle i et succesfuldt salg.

Det er vigtigt, at du ser kritisk på din virksomhed. Som jeg også var inde på tidligere, så vær’ opmærksom på de områder, der kræver ekstra opmærksomhed inden salget. Du skal være forberedt på at din fremtidige køber vil lægge mærke til de små detaljer i din virksomhed, og derfor må du også spille med åbne kort – det vil bygge tillid mellem dig og køber.

Vil du vide mere om at gøre virksomheden klar til salg??

Står du over for et salg af din virksomhed og mangler sparring til at komme videre? Tøv ikke med at kontakte en af vores dygtige konsulenter for at få yderligere rådgivning og vejledning.

Få viden og indspark i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik