INDLÆG

Skabelon – få styr på medarbejdernes stillingsbeskrivelse

Er der rene linjer i din virksomhed? Ved medarbejderne, hvem der gør hvad? Er der en klar fordeling af ansvar? Hvis ikke du kan svare et rungende ja på alle tre spørgsmål, så bør du måske overveje at få udarbejdet stillingsbeskrivelser for alle i organisationen.

En stillingsbeskrivelse er i sig selv ret simpel og kan være en kort beskrivelse af en medarbejders arbejdsopgaver og ansvarsområder. Men den kan også være et godt værktøj til at forventningsafstemme med sine medarbejdere. Derfor er det godt givet ud, hvis du prioriterer en halv time af din tid til at lave en kort stillingsbeskrivelse og gennemgå den med din medarbejder.

Herunder finder du en skabelon, der kan hjælpe dig til hurtigt at få lavet stillingsbeskrivelser på dine ansatte. Den er udarbejdet af interesseorganisationen Lederne. Brug de dele af den som giver mening i din virksomhed og for dine medarbejdere.

Stillingsbeskrivelse for medarbejder

Titel

Hvad er medarbejderens stillingsbetegnelse?

Afdeling

I hvilken afdeling arbejder medarbejderen?

Reference til

Hvem er medarbejderens chef?

Formål med stillingen

Hvad er formålet med medarbejderens stilling, eller hvad er succeskriterierne for stillingen?

Ansvarsområde

Hvad er medarbejderens ansvarlig for i organisationen?

Arbejdsopgaver

Hvilke konkrete opgaver skal medarbejderen løse (fx kunder, salg, kommunikation, markedsføring)?

Budgetansvar

Hvilket budget har medarbejderens ansvaret for, og hvor stort et beløb kan han/hun forpligte virksomheden for uden at skulle have det godkendt?

Personaleansvar

Har medarbejderens ansvar for andre medarbejdere og i så fald for hvem/hvor mange?

Kompetence

Hvilke typer af beslutninger kan medarbejderens selv træffe (fx indkøb, priser, medarbejdere), og hvilke skal han/hun spørge andre om – og i så fald hvem?

Samarbejdsrelationer

Hvem har medarbejderens mest samarbejde med i organisationen, og hvor er grænsefladerne?

Faglige kvalifikationer

Hvilke faglige kvalifikationer kræver medarbejderens stilling?

Personlige kvalifikationer

Hvilke personlige kvalifikationer/kompetencer kræver medarbejderens stilling?

Udarbejdet den

Hvornår er stillingsbeskrivelsen udarbejdet?

Revideret den

Hvornår er stillingsbeskrivelsen revideret?

Underskrift og dato

Godkendelse af både medarbejder og leder

 

Når du har udarbejdet stillingsbeskrivelsen, så brug den løbende i dialogen med medarbejderen. Det kan eksempelvis være omdrejningspunktet i MUS-samtalen, som du kan læse mere om her og hente en skabelon til her.

God fornøjelse!

Vil du løbende have gratis inspiration?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.