fbpx Skip to main content

Skabelon – få styr på medarbejdernes stillingsbeskrivelse

Stillingsbeskrivelse

Claus Damsgaard

Stifter og partner

Er der for eksempel rene linjer i din virksomhed? Ved medarbejderne, hvem der gør hvad? Er der en klar fordeling af ansvar? Hvis ikke du, som leder, kan svare et rungende ja på alle tre spørgsmål, så bør du måske overveje at få udarbejdet stillingsbeskrivelser for alle i organisationen.

En stillingsbeskrivelse er i sig selv ret simpel og kan være en kort beskrivelse af en medarbejders arbejdsopgaver og ansvarsområder. Men den kan også være et godt værktøj til at forventningsafstemme med sine medarbejdere. Derfor er det godt givet ud, hvis du prioriterer en halv time af din tid til at lave en kort stillingsbeskrivelse og gennemgå den med din medarbejder.

Herunder finder du en skabelon, der kan hjælpe dig til hurtigt at få lavet stillingsbeskrivelser på dine ansatte. Den er udarbejdet af interesseorganisationen Lederne. Brug de dele af den som giver mening i din virksomhed og for dine medarbejdere.

(Du kan downloade skabelonen via linket nederst på siden)

Stillingsbeskrivelse for medarbejder

Titel – Hvad er medarbejderens stillingsbetegnelse?

Afdeling – I hvilken afdeling arbejder medarbejderen?

Reference til – Hvem er medarbejderens chef

Formål med stillingen – Hvad er formålet med medarbejderens stilling, og hvad er succeskriterierne for stillingen?

Ansvarsområde – Hvad er medarbejderen ansvarlig for i organisationen?

Arbejdsopgaver – Hvilke konkrete opgaver skal medarbejderen løse (fx kunder, salg, kommunikation, markedsføring)?

Budgetansvar – Hvilket budget har medarbejderen ansvaret for, og hvor stort et beløb kan han/hun forpligte virksomheden for, uden at skulle have det godkendt?

Personaleansvar – Har medarbejderen ansvar for andre medarbejdere og i så fald for hvem/hvor mange?

Kompetence – Hvilke typer beslutninger kan medarbejderen selv træffe (fx indkøb, priser, medarbejdere), og hvilke skal han/hun spørge andre om – og i så fald hvem?

Samarbejdsrelationer – Hvem har medarbejderen mest samarbejde med i organisationen, og hvor er grænsefladerne?

Faglige kvalifikationer – Hvilke faglige kvalifikationer kræver medarbejderens stilling?

Personlige kvalifikationer – Hvilke personlige kvalifikationer/kompetencer kræver medarbejderens stilling?

Udarbejdet den – Hvornår er stillingsbetegnelsen udarbejdet?

Revideret senest den – Hvornår er stillingsbeskrivelsen senest revideret?

Underskrift og dato – Godkendelse af både medarbejder og ansat

Når du har udarbejdet stillingsbeskrivelsen, så brug den løbende i dialogen med medarbejderen. Det kan eksempelvis være omdrejningspunktet i MUS-samtalen, som du kan læse mere om her

Du kan hente skabelonen i et dokument via formularen nedenfor, så du nemt kan komme i gang.

God fornøjelse!

Udfyld formularen og få tilsendt skabelonen
Accept af INDKOMs vilkår
Når du downloader et af vores værktøjer, accepterer du samtidig INDKOMs vilkår og tilmelder dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid framelde e-mails fra os ved at bruge linket nederst i en e-mail. Du kan læse vores vilkår her*

Få viden og indspark i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik