Klaus Kæstel
Management konsulent
Er der rene linjer i din virksomhed? Ved medarbejderne, hvem der gør hvad? Er der en klar fordeling af ansvar? Hvis ikke du kan svare et rungende ja på alle tre spørgsmål, så bør du måske overveje at få udarbejdet stillingsbeskrivelser for alle i organisationen.
En stillingsbeskrivelse er i sig selv ret simpel og kan være en kort beskrivelse af en medarbejders arbejdsopgaver og ansvarsområder. Men den kan også være et godt værktøj til at forventningsafstemme med sine medarbejdere. Derfor er det godt givet ud, hvis du prioriterer en halv time af din tid til at lave en kort stillingsbeskrivelse og gennemgå den med din medarbejder.
Herunder finder du en skabelon, der kan hjælpe dig til hurtigt at få lavet stillingsbeskrivelser på dine ansatte. Den er udarbejdet af interesseorganisationen Lederne. Brug de dele af den som giver mening i din virksomhed og for dine medarbejdere.
(Du kan downloade skabelonen via linket nederst på siden)
Stillingsbeskrivelse for medarbejder |
|
Titel |
Hvad er medarbejderens stillingsbetegnelse? |
Afdeling |
I hvilken afdeling arbejder medarbejderen? |
Reference til |
Hvem er medarbejderens chef? |
Formål med stillingen |
Hvad er formålet med medarbejderens stilling, eller hvad er succeskriterierne for stillingen? |
Ansvarsområde |
Hvad er medarbejderens ansvarlig for i organisationen? |
Arbejdsopgaver |
Hvilke konkrete opgaver skal medarbejderen løse (fx kunder, salg, kommunikation, markedsføring)? |
Budgetansvar |
Hvilket budget har medarbejderens ansvaret for, og hvor stort et beløb kan han/hun forpligte virksomheden for uden at skulle have det godkendt? |
Personaleansvar |
Har medarbejderens ansvar for andre medarbejdere og i så fald for hvem/hvor mange? |
Kompetence |
Hvilke typer af beslutninger kan medarbejderens selv træffe (fx indkøb, priser, medarbejdere), og hvilke skal han/hun spørge andre om – og i så fald hvem? |
Samarbejdsrelationer |
Hvem har medarbejderens mest samarbejde med i organisationen, og hvor er grænsefladerne? |
Faglige kvalifikationer |
Hvilke faglige kvalifikationer kræver medarbejderens stilling? |
Personlige kvalifikationer |
Hvilke personlige kvalifikationer/kompetencer kræver medarbejderens stilling? |
Udarbejdet den |
Hvornår er stillingsbeskrivelsen udarbejdet? |
Revideret den |
Hvornår er stillingsbeskrivelsen revideret? |
Underskrift og dato |
Godkendelse af både medarbejder og leder |
Når du har udarbejdet stillingsbeskrivelsen, så brug den løbende i dialogen med medarbejderen. Det kan eksempelvis være omdrejningspunktet i MUS-samtalen, som du kan læse mere om her
Du kan hente skabelonen i et dokument via formularen nedenfor, så du nemt kan komme i gang.
God fornøjelse!