indlæg

Tjekliste: Hvad kendetegner den gode leder?

Er jeg en god leder?

Det spørgsmål har du måske stillet dig selv en gang eller to. Det har jeg i hvert fald. I en travl arbejdsdag med masser af ansvar er det kun naturligt, at man til tider stiller spørgsmålstegn til ens evner som leder.

Hvis du kan sige ’ja’ til størstedelen af nedenstående, så har du nogle af de vigtigste kompetencer, som kendetegner den gode leder.

Den gode leder..

..har passion for mennesker - Hvis man ikke trives i samarbejdet med andre mennesker, bliver man nok aldrig en god leder.

..er en teamplayer - Man skal kunne samarbejde med sine medarbejdere og håndtere deres tilgang til arbejdet.

..har højt energiniveau - Som leder vil man ofte have lange dage, hvor man er i centrum og har behov for at være ’på’.

..er i balance - Man skal være en afbalanceret person. Humørsvingninger skaber usikkerhed og utryghed blandt medarbejderne.

..er en god beslutningstager - Den gode leder tager beslutninger på baggrund af fakta og ikke mavefornemmelser.

..er nysgerrighed - Uanset hvor man er i sin karriere, skal man blive ved med at have lyst til at lære nyt og udvikle sig.  

..har integritet - Integritet og høje standarder er vigtige. Tingene skal være transparente og i orden.

..lytter efter - Der er rigtig mange ledere, der er bedre til at tale end til at lytte.

..tager ansvar - Den gode leder tør tage ansvar og vise vejen for andre

..forstår at uddelegere - Den gode leder gør sine medarbejdere i stand til at skabe resultater, i stedet for at gøre alt ting selv. Det kan du få hjælp til i mit tidligere indlæg med 7 trin til effektiv uddelegering - find det her

Husk på, at det at være en god leder ikke er en medfødt egenskab, men et håndværk, som skal trænes, udvikles og holdes ved lige løbende!

Vil du løbende have gratis inspiration?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Få tilsendt alle nye indlæg direkte på mail.