
Claus Damsgaard
Stifter og partner
Hvorfor skal din virksomhed have en salgsplan? Forestil dig, at du står nede i dit lokale supermarked og opdager, at du har glemt indkøbslisten derhjemme. Du handler ind alligevel, i håbet om at huske det hele, for du har jo indkøbslisten i hovedet. Tænker du. Men når du kommer hjem, opdager du, at halvdelen mangler, og du må afsted igen. Frustrerende, ikke?
Læringen er, at uden en plan famler du i blinde og risikerer at spilde tid og ressourcer. Det samme gælder også for din virksomhed: Uden en salgsplan er det svært at opnå de salgsresultater, du drømmer om.
Mange har den opfattelse at en salgsplan, kun er noget de helt store virksomhed gør brug af, men det er ikke sandt. En salgsplan er også en fordel for mindre virksomheder, og kan være mere håndgribelig end en stor, tung salgsstrategi.
Men hvad er en salgsplan?
En salgsplan beskriver, hvordan du vil opnå salg i din virksomhed, og hvor meget du forventer at sælge. Planen er dynamisk og fleksibel, uden en fast størrelse; den skal løbende tilpasses til markedet, så du forbliver relevant for din målgruppe.
En salgsplan indeholder helt konkrete handlinger, du skal gøre for at vækste. Den beskriver helt ned til den mindste detalje: hvad du skal gøre dag-til-dag og de ressourcer, du har til rådighed til de forskellige indsatser. På den måde fungerer en salgsplan som en følgesvend, der hjælper dig med at nå dine mål, selv i din travle hverdag.
En salgsplan kan indeholde flere forskellige emner, og det kan det være svært at vide hvor du skal starte henne. Her er et eksempel på, hvilke områder du kan implementere i din salgsplan:
Dine mål og din målgruppe
Få defineret de mål, du ønsker at opnå, fx øget salg, og identificer hvem din målgruppe er, så du har nedskrevet, hvem dine primære kunder er, og hvilket behov du gerne vil imødekomme.
Salgsproces
Få kortlagt din fulde salgsproces fra, at du har den første kundekontakt til det afsluttede salg. Få defineret alle trinene klart, alt fra opfølgende samtaler til det endelige tilbud og aftale med kunden.
Salgsindsatser
Her kan du udarbejde dine konkrete salgsindsatser. Der findes mange tiltag, du kan tage brug af, som fx kold kanvas, messer, online markedsføring fx betalt annoncering osv.
Ressourcer og budgetter
Husk på forhånd, at få fastlægt de nødvendige ressourcer og budgetter, der skal bruges på hver salgsaktivitet, herunder hvor meget personale der evt. skal inddrages.
Ansvar
Fordel ansvaret for de forskellige dele af slagplanen, så det er klart, hvem der er ansvarlig for at holde styr på budgetter, deadlines og gennemførelsen af de forskellige salgsaktiviteter.
Tidsplan
Sidst, er det vigtigt at du finder ud af hvor lang en tidsperiode salgsplanen skal strække sig over, fx 3 måneder eller 1 år? Og hvor lang tid der skal sættes af til de forskellige aktiviteter.
Ved at udarbejde en salgsplan for din virksomhed, er det også med til at sikre, at alle arbejder mod de samme salgsmål på en struktureret måde.
5 fordele ved at lave en salgsplan
Måske du tænker: ”Men hvorfor skal jeg lave en salgsplan for min virksomhed?”
Kort sagt: Fordi der findes mange fordele ved en salgsplan, du ikke må gå glip af. Så her får du fem fordele til, hvad du kan få ud af at lave en salgsplan for din virksomhed.
1. Sætter klare mål og retning:
Når du udarbejder en salgsplan, er det med til at give dig et overblik over, hvilke indsatser du skal fokusere på den kommende tid. Det kan være et overblik der strækker sig et halvt år, eller det kan også være 3 måneder. Det er op til dig. I overblikket kan du holde løbende øje med hvordan det går i forhold til din plan, og du er sikker på at du ikke mister noget i processen.
2. Skaber motivation:
Når du har overblikket, skaber det også motivation inde i dig, fordi du har noget konkret at løbe efter. Det samme gælder for eventuelle ansatte som er en del af salgsarbejdet. Husk at sætte delmål for at opretholde det gode flow.
3. Skærper din forståelse af kunden:
En salgsplan hjælper dig med at forstå, hvad du sælger og til hvem. Her bliver du klar over hvilke udfordringer/behov du gerne vil hjælpe målgruppen med, og hvordan du kan gøre denne forskel.
4. Øger relevansen for din målgruppe:
I processen bliver du også mere skarp og relevant over for din målgruppe. Her lærer du også at blive mere klar og konkret i dine budskaber og den måde du henvender dig til målgruppen.
5. Styrker den løbende opfølgning:
Løbende bliver du klar over, om du når i mål, eller om du skal ændre i din slagplan for den næste periode. Du kan stille dig selv spørgsmål som: Bruger vi de rigtige salgskanaler? Har vi de rette budskaber? Kommer vi i tale med de rette? Hvad fungerer godt for os?
Ting du skal huske når du laver en salgsplan
Når du udarbejder din salgsplan, er der nogle væsentlige overvejelser, du skal huske på for at sikre, at din salgsplan både er realistisk og motiverende.
Først og fremmest er det vigtigt, at du opsætter realistiske mål, især hvis du driver en nyopstartet virksomhed. Hvis du begynder med at sætte alt for ekstreme mål, kan det give dig en følelse af fiasko hvis du ikke når målene, som i sidste ende kan dræne din motivation.
Derudover skal du ikke tøve med søge hjælp til din salgsplan. Hvis du har et salgsteam eller rådgivere bag dig, så søg for at række ud efter deres hjælp. Et samarbejde og input fra andre kan give dig et mere nuanceret billede af, hvad der er muligt, og hjælpe med at finjustere din salgsplan.
Kom i gang med din planlægning i dag
Jo før du går i gang med at lave en salgsplan, jo tættere kommer du på at nå dine mål. Uden en grundig planlægning kan du risikere, at uforudsete forhindringer kan bremse, at du når i mål. Du risikerer også at bruge for meget energi på indsatser, som ikke giver resultat. Så hvorfor vente længere?
Ved at du starter tidligt, øger du chancen for at få alle de vigtige detaljer med, hvilket gør din plan endnu mere effektiv og overskuelig at følge.
Kontakt os
Hos INDKOM vil vi gerne hjælpe dig godt på vej med at få lavet en salgsplan for din virksomhed. Du kan kontakte en af vores konsulenter for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig på vej mod en salgsplan der skaber resultater for dig.
Få viden og indspark i din indbakke
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik