Claus Damsgaard
Stifter og partner
Salg til udlandet, også kaldet eksport, er en god måde for din virksomhed at komme ud på nye og større markeder, og dermed blive en del af den internationale handel. Eksport er en stærk mulighed for at øge din virksomheds salg og kundeskare, og generelt for at gøre verden opmærksom på dit brand og dine produkter.
Ønsker du at få din virksomhed ud på nye og internationale markeder, men du ved ikke helt, hvor du skal starte? Så har du her en guide, som tager dig igennem fire af de grundlæggende overvejelser du skal gøre dig!
Succesfuld eksport afhænger af dit kendskab til hjemmemarkedet
Al eksport starter på hjemmebanen. Det er derfor en fordel, at du har indgående kendskab til dine nuværende kunder – deres profil, adfærd og købemønstre. Ved at have solidt indblik i de eksisterende kunder, bliver det nemmere at vurdere, hvilke målgrupper og områder der skal prioriteres, når du skal eksportere til udlandet.
Hvis du for eksempel på forhånd ved, at dine kunder hovedsageligt befinder sig i de større byområder, så kan det være en fordel også at søge dine eksportmuligheder i byer internationalt. På samme måde kan viden om nuværende kunders præferencer guide dig, når du skal lægge en plan for de nye markeder.
Folk er naturligvis forskellige på tværs af landegrænser, men langt hen ad vejen kan en forståelse for dine nuværende kunder lette arbejdet med at finde den rette form i eksportarbejdet.
Få valgt det rette eksportland og læg så en god strategi
Når du skal beslutte, hvilket marked du gerne vil nå ud til, kan du tage udgangspunkt i følgende tre overskrifter, som er en guide til den gode proces for valg af marked.
Markedsudvælgelse: Når du har defineret, hvem dine kunder er, kan du så småt begynde at spore dig ind på, hvilket marked din eksport præcist skal henvende sig til. Først og fremmest skal der tages højde for, hvilke lande der er oplagte netop for din virksomhed. Dette gøres blandt andet ved at se på forskellige faktorer i samfundet som inflation, indkomst osv., der kunne gå hen og få betydning for din evne til at eksportere dertil. Det er centralt, at der lægges tid i at undersøge de forskellige markeder, da det ellers kan resultere i, at du ikke opnår det ønskede salg.
Markedsundersøgelse: Når du har fundet det marked, der passer til din virksomhed og jeres produkter, kan det være en fordel at undersøge det specifikke marked. Her er det smart at have viden om, hvilke konkurrenter der er, om der er eventuelle samarbejdspartnere osv. Hvis du ikke har kendskab til de konkurrenter, der er på markedet, kan det blive svært at opdyrke konkurrencefordele. Ligeledes er det fordelagtigt at undersøge, hvilke samarbejdspartnere der er til rådighed på markedet, hvad end det er transport, levering eller andet.
Markedsindtrængning: Til sidst skal der ligges en klar strategi for, når din virksomhed går ind på eksportmarkedet. Det vigtigste er, at der en klar strategi for alle tiltag, så der ikke sker noget uforudset.
Alt dette kan måske være svært at overskue, og derfor kan du gennem en konsulent få en professionel hjælp, som udfører analysearbejdet for dig og din virksomhed. Du kan også finde mere inspiration til processen i vores værktøj til markedsanalyse
Vurder om din virksomhed er klar til implementering af eksport
En vigtig del af arbejdet med eksport er at afdække i hvor høj grad, at organisationen er klar til eksport.
Det er først og fremmest centralt at du overvejer, at der kan være en del udgifter forbundet med eksport til udlandet. Så du skal vurdere, hvorvidt virksomheden er klar til at investere de ressourcer, der skal til for at komme i mål med et eksportprojekt. I perioder kan søges støttepuljer med tilskud til eksport, hvilket kan hjælpe jer i gang.
Det er desuden en god ide at undersøge, om din virksomhed også har den viden og de kompetencer, der skal bruges. Få afdækket hvad organisationen mangler og beslut, hvorvidt det kræver ansættelse af nye medarbejdere, eller om den bedre mulighed er at involvere en ekstern konsulent til rådgivning og sparring.
Opsøg muligheder for eksportsamarbejder
Samarbejder kan være en god mulighed, for at gøre eksporten nemmere. De risici der er ved, at din virksomhed måske ikke har den rette viden og kompetencer, kan mindskes betydeligt med de rette samarbejdspartnere. Det kan for eksempel være samarbejde med andre dele af din værdikæde som leverandører og eksisterende distributører, der kan åbne døre og dermed spare dig for unødige omveje.
Sidst kan strategiske samarbejder også involvere lokale partnere, der løfter en stor del af arbejdet og ofte også den økonomiske risiko som importører af dine produkter. Dermed står du ikke selv med salgsarbejdet på de nye markeder. Dette vil til gengæld kræve en del af din profit.
En god eksportplan kan betale sig
Mange oplever at deres eksport begynder ved tilfældigheder. Men man bliver hurtigt styret af omstændigheder, hvis der mangler en klar plan for arbejdet, og det bliver desuden sværere at skalere til yderligere markeder.
En klar eksportplan, der tager højde for blandt andet de ovenstående punkter, er derfor ofte den bedste måde at skabe langsigtet succes med eksportarbejdet.
Har du brug for flere indspark til at komme godt i gang med eksport, kan du altid henvende dig til en uforpligtende snak om jeres ambitioner.
Få viden og indspark i din indbakke
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Med din tilmelding accepterer du at modtage vores nyhedsbrev med viden, værktøjer og invitationer til events (1-2 gange pr. måned via email). Du kan til enhver tid afmelde igen. Vi behandler dine oplysninger for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Se mere i vores persondatapolitik